Koersen op gezond en veilig werken met de vernieuwde digitale RI&E
Sinds begin augustus 2020 sluit ook de digitale RI&E tool voor leden van het CBRB en BLN, met de Branche RI&E als basis, weer aan op de nieuwe wetgeving.
Sinds begin augustus 2020 sluit ook de digitale RI&E tool voor leden van het CBRB en BLN, met de Branche RI&E als basis, weer aan op de nieuwe wetgeving.
Vervoer over water is belangrijk voor Nederland als transportland. Niet alleen vanuit economisch oogpunt. Het is ook een duurzaam alternatief voor het transport over de weg. Dit vergt moderne, betrouwbare en goed ontworpen vaarwegen. De ‘Richtlijnen Vaarwegen’ dragen daar stevig aan bij. Onlangs zijn de Richtlijnen Vaarwegen 2020 verschenen.
Op dinsdag 28 juli bracht Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), op uitnodiging van het Bureau Voorlichting Binnenvaart in samenwerking met het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer een bezoek aan de binnenvaart. Namens het CBRB was directeur Robert Kasteel en voorzitter Paul Goris aanwezig.
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zegt in het AO MIRT van 25 juni dat de nieuw te bouwen Merwedebruggen geen verslechtering mogen brengen voor de scheepvaart.
Begin juni jl. heeft de binnenvaart opnieuw erkenning heeft gekregen van het Steunpunt RI&E voor de geactualiseerde Branche RI&E Binnenscheepvaart.
Loontabel voor juli 2020 beschikbaar. In deze loontabel is een halfjaarlijkse prijscompensatie van 0,27% verwerkt.
Lees verder om de gehele loontabel te downloaden.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand april 2020 bekendgemaakt
De herziene Hygiënecode binnenvaart Levensmiddelen en Diervoeders, zoals door het Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart (CBRB) is voorgelegd aan de minister voor Medische Zorg, is goedgekeurd. Dit besluit is gepubliceerd in deze Staatscourant.
Op 7 mei jl. hebben het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in een brief gevraagd om een noodfonds voor de passagiersvaart, die zeer zwaar is getroffen door de coronacrisis. Helaas zijn de eerste faillissementen al te melden in deze sector en er zullen nog meer meldingen volgen.
Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) hebben opdracht gegeven aan de Erasmus universiteit om de economische impact van laagwater in kaart te brengen. Het onderzoek toont het belang aan van broodnodige investeringen in een toekomstbestendige infrastructuur.
Op 24 april jl. heeft het kabinet bekend gemaakt € 79 miljoen beschikbaar te stellen voor retrofit van de binnenvaart. Het grootste deel van dit bedrag, € 63 miljoen, wordt in de periode 2021-2025 beschikbaar gesteld.
Het CBRB gaat voor continuïteit van de bedrijfsvoering van het binnenvaartbedrijfsleven tijdens en na de coronacrisis
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer hebben in een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen hun ernstige zorg geuit over de hoogte van de nieuw te bouwen Merwedebruggen in Gorinchem
Ondernemers en managers van handels-, productie en logistieke bedrijven doen er goed aan steeds bewuster na te denken over de aanvoer en bezorging van hun goederen. De noodzakelijke reductie van CO2/NOX in het goederenvervoer en de afname van beschikbare wegcapaciteit, vraagt om een ander gebruik van het hele logistieke systeem.
Begin 2019 besloten 18 bedrijfsleven partijen\actief in het logistieke systeem de handen ineen te slaan. Doel van de samenwerking is om in 2040 een competitief, veilig en duurzaam logistiek systeem te hebben dat werkt voor Nederland in een internationaal onzekere omgeving. En dat doel is vastgelegd in een gezamenlijk visie document. Sindsdien heeft de Alliantie niet stil gezeten.
2019, het jaar van het 90-jarig bestaan van het CBRB. Een bijzonder jaar om te vieren met onze leden en relaties en terug te kijken op de jaren vóór 2019. Met het jaarverslag blikken we terug op de activiteiten en resultaten van 2019.
De kosten voor het vervoer per binnenvaartschip zullen dit jaar min of meer stabiliseren dat blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart die recent geactualiseerd zijn door Panteia in opdracht van het CBRB
De onafhankelijke adviescommissie Oeververbinding Rijkswateren Amsterdam heeft een tussentijdse visienota gepresenteerd, “Genereus verbonden naar een grootstedelijke samenhang”.
De European Barge Union (EBU), waar het CBRB deel van uit maakt, juicht de Green Deal van het Europese Parlement en de Europese Raad toe.
Oproep aan scheepseigenaren om een beroep te doen op de hardheidsclausule technische eisen!
Eén van de acties in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is de ontwikkeling van een model met uniforme grondslagen voor een binnenhavengeldverordening. Een belangrijk doel is mogelijke belemmeringen in het logistieke proces en de inzet van de binnenvaart hierbij weg te nemen. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens heeft, samen met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer een eerste belangrijke stap gezet om deze actie uit te kunnen voeren.
Op verzoek van marktpartijen hebben CBRB, BLN en evofenedex nieuwe algemene ‘Opslagvoorwaarden voor de Binnenvaart’ opgesteld.