Geen verplichte bijmenging in 2022
Nederland voert de CO2-reductieplicht voor brandstofleveranciers aan de binnenvaart, de Europese FQD (Fuel Quality Directive) richtlijn, in per 1 januari 2023 en niet per 1 januari 2022.
Nederland voert de CO2-reductieplicht voor brandstofleveranciers aan de binnenvaart, de Europese FQD (Fuel Quality Directive) richtlijn, in per 1 januari 2023 en niet per 1 januari 2022.
“Omzien naar elkaar. Vooruitkijken naar de toekomst”, zo luidt de titel van het coalitieakkoord voor de periode 2021-2025. Het CBRB heeft dit akkoord met grote belangstelling gelezen. Twee belangrijke elementen uit dit akkoord verdienen nadere aandacht: Duurzaamheid en Infrastructuur.
Het net gepubliceerde regeerakkoord bevat volgens de Logistieke Alliantie een stevig en ook noodzakelijk pakket aan logistieke- en mobiliteitsmaatregelen dat Nederland de komende jaren leefbaar en bereikbaar zal houden.
Eind juni werd het nieuwbouwschip MS Kenyro gedoopt en voer het de Europese binnenwateren op. Aan boord een primeur; Solarluiken. Aluminium scheepsluiken met geïntegreerde zonnepanelen. Nu 5 maanden later maken de betrokken partijen de stand van zaken op, conclusie; “We zijn klaar voor de markt!”
Het nieuwe bulletin over de Europese binnenvaart dat door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in samenwerking met de Europese Commissie wordt uitgebracht, is onlangs verschenen.
Op vrijdag 26 november vond de 92ste Algemene Ledenvergadering van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart plaats in het Van der Valk Hotel in Ridderkerk. De vergadering was dit jaar ook digitaal bij te wonen.
CESNI en EUROMOT hebben onlangs een nieuwe editie gepubliceerd van de veelgestelde vragen (FAQ’s) over de motoren die in binnenschepen worden gemonteerd. De toelichtingen bij de ‘indeling van boegschroefmotoren’ (Q14) en het ‘gebruik van een voortstuwingsmotor voor hulpvermogen’ (Q15) zijn geactualiseerd.
Zoals reeds gepubliceerd is in de media, wil de binnenvaart liever gisteren dan vandaag af van het ontgassen naar de atmosfeer, niet ten laatste vanwege de gezondheid van de eigen mensen, het milieu en de publieke opinie. Om deze redenen zet de binnenvaartbranche druk om snel tot een oplossing te komen voor het ontgassen.
Loontabel voor januari 2022 nu beschikbaar. Op basis van de Consumenten Prijs Index wordt de voorbeeld loontabel per 1 januari 2022 met 2,59 procent verhoogd.
In Nederland is een groot aantal organisaties en bedrijven bezig met smart shipping en ontwikkelingen op het gebied van autonome schepen. Maar hoe ziet smart shipping er in 2030 uit? En, waarom is het belangrijk? Het Nederlands Forum Smart Shipping (SMASH!) heeft dit uitgewerkt in de digitale Roadmap Smart Shipping, die tijdens de vakbeurs Europort in Rotterdam werd gelanceerd.
Nauwelijks uniformiteit in stuurhuizen, locatie van bedieningselementen niet volgens ergonomische normen en vals gevolg van veiligheid van informatie van geautomatiseerde hulpmiddelen. Dat zijn de drie belangrijkste resultaten uit het onderzoek van Intergo, in opdracht van het IWT-Platform, naar mens-machine-interface in het stuurhuis in relatie tot ongevallen in de binnenvaart. Bij het onderzoek zijn ook IVR en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) betrokken geweest.
Minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat heeft vrijdag bekend gemaakt dat de staat van de Nederlandse infrastructuur slechter is dan eerder aangenomen werd. De huidige budgetten zijn onvoldoende om de problemen aan te pakken. Als er geen geld bij komt, zullen de vertragingen oplopen en moeten er onwenselijke keuzes gemaakt worden, zoals het opnieuw prioriteren van investeringen, het accepteren van teruggang in kwaliteit of het beperken van aanleg van nieuwe infrastructuur.
Het CBRB nodigt de leden uit voor de Algemene Ledenvergadering op vrijdag 26 november bij Van der Valk Hotel in Ridderkerk.
Binnenvaartbrancheorganisaties lanceren werkboek instappen in de binnenvaart
De binnenvaartbrancheorganisaties Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) lanceren samen met de vakbond Nautilus het werkboek “instappen in de binnenvaart”. Dit werkboek is ontwikkeld om de startende werknemer handvatten te geven om de eerste stappen te zetten richting een carrière in de binnenvaart.
Vergroening in de binnenvaart kan door het bijmengen met biobrandstof. De regering heeft vrijdag besloten de verplichting voor de binnenvaart tot het gebruik van hernieuwbare energie anders in te vullen.
Helaas laat dit kabinet nieuw beleid over aan het volgende kabinet, zoals het oplossen van het stikstofprobleem; een majeure transitie. Wij doen vast een schot voor de boeg voor het nieuwe kabinet. “De binnenvaart kan een zeer belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van de klimaat- en emissiedoelen, maar dan moeten wel de juiste omstandigheden en financiële basis gecreëerd worden”, aldus Paul Goris, voorzitter van het CBRB.
Het demissionaire kabinet presenteert voor 2022 een beleidsarme begroting. Dat betekent geen extra geld voor infrastructuur. De partijen uit het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), waaronder het CBRB, zijn teleurgesteld en roepen het nieuwe kabinet op zo snel mogelijk budget vrij te maken om de achterstanden in onderhoud aan vaarwegen weg te werken.
Naar aanleiding van de inreisbeperking voor reizigers uit hoog risicogebieden, zoals uit de Verenigde Staten, is door verschillende nationale en internationale belangenbehartigers van de oceaan- en riviercruisesector een position paper geschreven. Dit met als doel om de gevolgen van de inreisbeperking op de (rivier)cruisesector toe te lichten voor deze sector en bij te dragen aan mogelijke oplossingen.
Door het overlijden van de voorzitter van de Ledengroep Personenvervoer, Peter Wagenmakers, zijn er vacatures beschikbaar gekomen in de Ledengroep Personenvervoer en het Algemeen Bestuur. Deze vacatures zijn vervuld.
Op dinsdag 14 september jl. heeft ABN AMRO de nieuwe sectorprognoses voor tien sectoren uitgebracht, met daarbij ook een prognose voor het goederenvervoer en de binnenvaart.
Sinds woensdag 8 september zijn er grote problemen met de spoorbrug over het Van Harinxmakanaal in Leeuwarden waardoor de brug gestremd is. Reparatie is niet op korte termijn voorzien. Partijen uit de scheepvaart-, maritieme- en logistieke sector, waaronder het CBRB in samenwerking met het Centraal Overleg Vaarwegen, zien zich daarom genoodzaakt een brandbrief te sturen aan de minister van Infrastructuur en Waterstraat over de ontstane situatie bij de spoorbrug in Leeuwarden en de teleurstellende reactie van Prorail om de situatie snel op te lossen.
FAQ document over Elektrische Aandrijvingen beschikbaar. De nieuwe regels voor elektrische aandrijvingen van binnenschepen staan in hoofdstuk 11 ES-TRIN. Deze complexe regelgeving vergt een goede uitleg over de bedoelingen ervan.
Europese Commissie stelt transformatie van economie en samenleving van de EU voor om aan klimaatambities te voldoen
Alle burgers en bedrijven krijgen te maken met de gevolgen van de ambitieuze plannen. Voor de binnenvaart zijn er naast uitdagingen ook de nodige vragen.
De behoefte aan walstroom voor schepen groeit vanwege de geluidsoverlast en CO2-uitstoot van draaiende aggregaten die momenteel de aan wal liggende schepen van stroom voorzien.
Vakbond Nautilus en werkgeversorganisaties Koninklijke BLN-Schuttevaer en CBRB hebben afgesproken de voorbeeld loontabel voor de binnenvaart per half jaar te indexeren. Op basis van de Consumenten Prijs Index wordt de voorbeeld loontabel per 1 juli 2021 met 0,67 procent verhoogd.
Studie naar menselijke factor bij ongevallen in de binnenvaart
Inmiddels is fase 2 van start gegaan. Deze fase van het onderzoek is uitgesplitst in twee delen. Waar fase 2a zich richt op de mens-machine interface in het stuurhuis, richt fase 2b zich op de vier meest plausibele oorzaken van ongevallen, zijnde communicatie, vermoeidheid en stress, specifieke waterwegen situaties en kwalificaties van de bemanningsleden. Uw mening en input is enorm belangrijk en waardevol voor ons onderzoek. Daarom vragen we dan ook graag 20 minuten van uw tijd voor het invullen van de vragenlijst die beschikbaar is in meerdere talen:
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand april 2021 bekendgemaakt. De afgeleide CPI voor alle huishoudens (2015=100) is in de periode van oktober 2021 tot april 2021 gestegen van 106,81 naar 107,53; in procenten bedraagt deze stijging 0,67%.
Een stijging van deze index wordt veelal in het kader van (collectieve) arbeidsovereenkomsten gehanteerd als inflatiecorrectie per 1 juli 2021.
Op woensdag 9 juni is Peter Wagemakers (63) onverwacht overleden aan een hartstilstand. De besturen en medewerkers van CBRB zijn geschokt en vol van verdriet over zijn plotselinge overlijden. Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw Agnes en kinderen Sjors, Nils en Joris en iedereen die hem liefhad.
De Westerschelde strekt zich uit over Nederlands en Belgisch grondgebied. Drie instanties waken over een veilige en vlotte scheepvaart op de Westerschelde: de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, de verkeerscentrales en de loodsen. Om het vaarverkeer veilig te laten verlopen, moeten binnenvaartpassagiersschepen een aantal regels volgen...
Uit verschillende bronnen blijkt dat in een zeer groot aantal gevallen de menselijke factor de primaire oorzaak is van ongevallen in de binnenvaart. Het is een belangrijk onderwerp. Voor de veiligheid aan boord van binnenschepen, maar ook voor het imago van de binnenvaart als veilige vervoersmodaliteit.
Na vele gesprekken door onder andere het CBRB met een aantal andere organisaties waaronder evofenedex, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Topsector Logistiek is vanaf vandaag de regeling Modal Shift formeel rond en inmiddels gepubliceerd in de Staatscourant. Connekt, in opdracht van de Topsector Logistiek zal de uitvoering hiervan op zich nemen.
De afgelopen periode is er in een toenemende mate sprake van hinder door de verschuivende Cargo Opening Times (COT) en Cargo Closing Times (CCT), het moment waarbinnen containers kunnen worden aangeleverd voor export op de zeehaventerminals, in de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Robert Kasteel zal per 1 april 2021 zijn taken neerleggen als directeur van het CBRB. Het is tijd om van zijn welverdiende pensioen te gaan genieten. Toch zal Robert Kasteel actief verbonden blijven aan het CBRB als adviseur en twee belangrijke dossiers onder zijn hoede blijven nemen; de verkenning/voorgenomen fusie met Koninklijke BLN-Schuttevaer en milieu- en vergroeningsdossier inclusief de Green Deal.
Graag uw mening! Het doel van deze enquête is om inzicht te verkrijgen in de mening van de gebruikers van het systeem.
In 2030 moeten minimaal 150 emissieloze binnenvaartschepen de rivieren en kanalen in Nederland bevaren. Maar het wachten is op Europa. Caroline Nagtegaal (namens de VVD in de Europese liberale fractie) maakt er werk van. Ze spreekt met Paul Goris, voorzitter van het CBRB over verduurzaming in de binnenvaart.
Om Nederland klaar te maken voor de mobiliteit van morgen, moet het nieuwe kabinet vervoerstromen beter aan elkaar knopen én spreiden. Tegelijkertijd moet het kabinet ondanks – maar ook vanwege - de coronacrisis investeren in de mobiliteit en de infrastructuur. Dat is de brede coalitie van 25 partijen in de Mobiliteitsalliantie alvast overeengekomen voor de mobiliteitspassage in het nieuwe Regeerakkoord. Het CBRB en het Landelijk Veren Platform maken deel uit van de Mobiliteitsalliantie.
Het CBRB is erg blij met de proef van het Havenbedrijf Rotterdam, waarbij binnenvaartschepen met gevaarlijke lading gemengd af kunnen meren. Het Havenbedrijf begint op 5 april 2021 een proef met het gemengd afmeren van binnenvaartschepen met gevaarlijke lading.
De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) publiceert in partnerschap met de Europese Commissie jaarlijkse en halfjaarlijkse rapporten over de Europese binnenvaartmarkt. Het volgen van arbeidsmarktindicatoren voor een bepaald marktsegment biedt de mogelijkheid om voor de sector de beschikbare mankracht te kunnen evalueren en een uitspraak te doen over de ontwikkelingen in de toekomst.
In aan loop naar de verkiezingen gaan de partijen van de Logistieke Alliantie in gesprek met de politiek om aandacht te vragen voor het lobbydocument van deze Alliantie. Het CBRB is één van deze partijen.
Laagwater is van alle tijden. Soms daalt het waterpeil echter zover dat een andere vervoersmodaliteit moet worden gezocht. Deze vorm van aanboduitval is funest voor de binnenvaart en een zeer zorgelijke ontwikkeling. Op 11 maart organiseren Schuttevaer & Nieuwsblad Transport daarom het Laagwater Event. CBRB adjunct directeur Lijdia Pater - de Groot is één van sprekers tijdens dit online evenement.
Met dit jaarverslag blikken we terug op activiteiten en resultaten van 2020. 2020 was een roerig jaar voor de maatschappij, de binnenvaart, de Ledengroep Personenvervoer in het bijzonder en het CBRB zelf.
Volgens evofenedex, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer, het georganiseerde bedrijfsleven in het COV, is het schering en inslag met beperkingen en stremmingen van vaarwegen in Zuid-Nederland. De betrouwbaarheid van de vaarwegen laat juist in een tijd waarin de overheid bedrijven stimuleert om gebruik te maken van vervoer over water, ernstig te wensen over. Ze luiden dan ook de noodklok over de slechte staat van onderhoud en willen dat Rijkswaterstaat dit voortvarender oppakt met het bedrijfsleven.
Eindelijk is het dan zover, de tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen is gepubliceerd in de Staatscourant. Deze regeling heeft als doel het ondersteunen van de verbetering van de emissieprestatie van binnenvaartschepen met een interne verbrandingsmotor. Het CBRB is blij met deze belangrijke financiële stap voor de vergroening van de binnenvaart. Steun die de binnenvaartsector hard nodig heeft.
Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen zijn de speerpunten van de Logistieke Alliantie op een rij gezet. Door het oppakken van concrete acties in het logistieke systeem op onder andere het vlak van digitalisering, innovatie en duurzaamheid wil de Logistieke Alliantie de komende jaren samen met de overheid en de Topsector Logistiek een nog mooier en veiliger Nederland dichterbij brengen.
De binnenvaartsector gaat meer onkosten kennen in het jaar 2021. Wel zijn er verschillen tussen de scheepstypen, -grootteklassen en inzetpatronen. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld degenen die actief zijn in het internationale transport en volcontinu varen, kennen een grotere kostenstijging dan de schepen op de binnenlandse markt. Dit en meer blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart die recent zijn geactualiseerd door Panteia in opdracht van het CBRB
Het kabinet trekt de komende 5 jaar € 20 miljard uit voor investeringen die bijdragen aan de economische groei van Nederland. In de eerste ronde zijn 14 projecten geselecteerd die aan de criteria voldoen en voorgelegd worden aan een onafhankelijke beoordelingsadviescommissie. Het project ‘Werken aan vitale, robuuste, veilige en bevaarbare vaarwegen’ is daar één van. De bedoeling is om de bevaarbaarheid van de grote rivieren met name de Waal structureel te verbeteren en klimaatbestendig te maken. Daarnaast wil men uitbreiding van de sluiscapaciteit bij Grave en Weurt.
Uit verschillende bronnen blijkt dat in een zeer groot aantal gevallen de menselijke factor de primaire oorzaak is van ongevallen in de binnenvaart. Zo zijn aanvaringen met bruggen en andere infrastructuur een veelvoorkomend type ongeval in de Europese binnenvaart. Een goede analyse van de oorzaken van de incidenten, die de basis kan vormen voor de te nemen maatregelen, is wenselijk.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt ook in 2021 middelen ter beschikking voor de ontwikkeling en certificering van binnenvaartmotoren. Met de regeling ‘Duurzame Binnenvaartmotoren’ worden motorfabrikanten gestimuleerd om binnenvaartmotoren met Stage V-certificaat op de markt te brengen.
Risico’s in de binnenvaart
Overboord vallen komt regelmatig voor in de binnenvaart en dit kan leiden tot verdrinking. Om dit te voorkomen, is het nemen van maatregelen en bewustzijn bij werkgevers en werknemers in de binnenvaart van de risico’s erg belangrijk. Daarom slaan het CBRB, BLN en PZI de handen in één om extra aandacht te vragen voor de risico’s en het voorkomen van deze risico’s bij hun leden en stakeholders, maar ook bij alle werkgevers en werknemers in de binnenvaartsector.
Om zicht te krijgen in uw ervaringenen met het gebruik van biobrandstoffen, hebben het CBRB, Koninklijk BLN-Schuttevaer, IVR, NOVE en VOS een www.meldpunt-binnenvaart.nl opgezet, waarbij dit meldpunt is ingericht om ervaringen met biobrandstof te verzamelen. U kunt uw ervaringen met de alternatieve brandstof melden, positief of negatief.
CBRB-lid Paul van Zwol heeft op zijn schip, ms Maria, een SCR katalysator laten plaatsen achter de bestaande Mitsubishi S12A2 motor. De uitlaatdemper is verwijderd en op die plaats is een katalysator geplaatst. In het erf is de ureum/Ad-Blue tank geplaatst, die gevuld kan worden vanaf het dek. Paul deelt graag zijn ervaringen en noemt een aantal aandachtspunten bij zo’n klus.
Europarlementariër Caroline Nagtegaal haar Position Paper waarin zij een concreet plan beschrijft hoe de binnenvaart een duurzaam en toekomstbestendige sector kan worden.
Eerder dit jaar werd niet gehandhaafd op de geldigheidsduur van certificaten vanwege COVID-19. In het najaar is dit beleid gewijzigd. Volgens informatie van de Inspectie Leefomgeving en Transport is of zal van een zeer groot aantal schepen het Certificaat van Onderzoek of Uniecertificaat verlopen. Indien dit het geval is dan is het zaak om snel in actie te komen en contact op te nemen met de certificeerde instelling.
Onlangs heeft de minister Van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer met deze Kamerbrief geïnformeerd over het beleidskader maritieme veiligheid. In dit beleidskader worden de uitgangspunten van een risico gestuurde aanpak op maritieme veiligheid geschetst. In het beleidskader worden een aantal concrete acties genoemd.
De Nederlandse infrastructuur staat voor een enorme vervangings- en renovatieopgave. Wegafsluitingen zullen leiden tot een teruglopende capaciteit op de weg, zeker in de corridors Oost en Zuid-Oost. Dit maakt de weg minder aantrekkelijk om de containers over te vervoeren. Daarom is voor de periode 2020-2025 de ambitie om op de corridors Zuid en Zuid-Oost dagelijks 2.000 TEU van de weg naar de binnenvaart te ‘shiften’.
De Duitse federale minister van Transport en Digitale Infrastructuur Andreas Scheuer heeft op 20 november 2020, in samenwerking met de European Barge Union (EBU), commissaris voor Transport Adina Vălean en haar collega's uit vele binnenvaartlanden uitgenodigd om de binnenvaartsector, toekomstige modal shift en vergroening van de sector te ondersteunen.
Vakbonden en werkgevers hebben afgesproken de voorbeeld loontabel voor de binnenvaart per half jaar te indexeren. Op basis van de Consumentenprijsindex (CPI) wordt de voorbeeld loontabel per 1 januari 2021 met 0,85% verhoogd.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand oktober 2020 bekendgemaakt. De afgeleide CPI voor alle huishoudens (2015=100) is in de periode van april 2020 tot oktober 2020 gestegen van 105,91 naar 106,81; in procenten bedraagt deze stijging 0,85%.
Het is al een tijd geleden dat wij u door middel van een themabijeenkomst informeerde over de stand van zaken rondom Non Road Mobile Machinery (NRMM) Stage V. Er leven binnen de sector nog een hoop vragen. Speciaal voor CBRB leden organiseert EICB een Stage V Meetup voor al uw vragen!
Het jaar 2020 gaat de geschiedenis boeken in als een bijzonder jaar. Een jaar met de vele activiteiten van onze vereniging, de fusiebesprekingen en natuurlijk de coronacrisis. Door de huidige corona omstandigheden zal dit jaar de Algemene Ledenvergadering van het CBRB digitaal plaatsvinden.