CBRB publiceert jaarverslag 2020
Met dit jaarverslag blikken we terug op activiteiten en resultaten van 2020. 2020 was een roerig jaar voor de maatschappij, de binnenvaart, de Ledengroep Personenvervoer in het bijzonder en het CBRB zelf.
Met dit jaarverslag blikken we terug op activiteiten en resultaten van 2020. 2020 was een roerig jaar voor de maatschappij, de binnenvaart, de Ledengroep Personenvervoer in het bijzonder en het CBRB zelf.
Volgens evofenedex, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer, het georganiseerde bedrijfsleven in het COV, is het schering en inslag met beperkingen en stremmingen van vaarwegen in Zuid-Nederland. De betrouwbaarheid van de vaarwegen laat juist in een tijd waarin de overheid bedrijven stimuleert om gebruik te maken van vervoer over water, ernstig te wensen over. Ze luiden dan ook de noodklok over de slechte staat van onderhoud en willen dat Rijkswaterstaat dit voortvarender oppakt met het bedrijfsleven.
Eindelijk is het dan zover, de tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen is gepubliceerd in de Staatscourant. Deze regeling heeft als doel het ondersteunen van de verbetering van de emissieprestatie van binnenvaartschepen met een interne verbrandingsmotor. Het CBRB is blij met deze belangrijke financiële stap voor de vergroening van de binnenvaart. Steun die de binnenvaartsector hard nodig heeft.
Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen zijn de speerpunten van de Logistieke Alliantie op een rij gezet. Door het oppakken van concrete acties in het logistieke systeem op onder andere het vlak van digitalisering, innovatie en duurzaamheid wil de Logistieke Alliantie de komende jaren samen met de overheid en de Topsector Logistiek een nog mooier en veiliger Nederland dichterbij brengen.
De binnenvaartsector gaat meer onkosten kennen in het jaar 2021. Wel zijn er verschillen tussen de scheepstypen, -grootteklassen en inzetpatronen. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld degenen die actief zijn in het internationale transport en volcontinu varen, kennen een grotere kostenstijging dan de schepen op de binnenlandse markt. Dit en meer blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart die recent zijn geactualiseerd door Panteia in opdracht van het CBRB
Het kabinet trekt de komende 5 jaar € 20 miljard uit voor investeringen die bijdragen aan de economische groei van Nederland. In de eerste ronde zijn 14 projecten geselecteerd die aan de criteria voldoen en voorgelegd worden aan een onafhankelijke beoordelingsadviescommissie. Het project ‘Werken aan vitale, robuuste, veilige en bevaarbare vaarwegen’ is daar één van. De bedoeling is om de bevaarbaarheid van de grote rivieren met name de Waal structureel te verbeteren en klimaatbestendig te maken. Daarnaast wil men uitbreiding van de sluiscapaciteit bij Grave en Weurt.
Uit verschillende bronnen blijkt dat in een zeer groot aantal gevallen de menselijke factor de primaire oorzaak is van ongevallen in de binnenvaart. Zo zijn aanvaringen met bruggen en andere infrastructuur een veelvoorkomend type ongeval in de Europese binnenvaart. Een goede analyse van de oorzaken van de incidenten, die de basis kan vormen voor de te nemen maatregelen, is wenselijk.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt ook in 2021 middelen ter beschikking voor de ontwikkeling en certificering van binnenvaartmotoren. Met de regeling ‘Duurzame Binnenvaartmotoren’ worden motorfabrikanten gestimuleerd om binnenvaartmotoren met Stage V-certificaat op de markt te brengen.
Risico’s in de binnenvaart
Overboord vallen komt regelmatig voor in de binnenvaart en dit kan leiden tot verdrinking. Om dit te voorkomen, is het nemen van maatregelen en bewustzijn bij werkgevers en werknemers in de binnenvaart van de risico’s erg belangrijk. Daarom slaan het CBRB, BLN en PZI de handen in één om extra aandacht te vragen voor de risico’s en het voorkomen van deze risico’s bij hun leden en stakeholders, maar ook bij alle werkgevers en werknemers in de binnenvaartsector.
Om zicht te krijgen in uw ervaringenen met het gebruik van biobrandstoffen, hebben het CBRB, Koninklijk BLN-Schuttevaer, IVR, NOVE en VOS een www.meldpunt-binnenvaart.nl opgezet, waarbij dit meldpunt is ingericht om ervaringen met biobrandstof te verzamelen. U kunt uw ervaringen met de alternatieve brandstof melden, positief of negatief.
CBRB-lid Paul van Zwol heeft op zijn schip, ms Maria, een SCR katalysator laten plaatsen achter de bestaande Mitsubishi S12A2 motor. De uitlaatdemper is verwijderd en op die plaats is een katalysator geplaatst. In het erf is de ureum/Ad-Blue tank geplaatst, die gevuld kan worden vanaf het dek. Paul deelt graag zijn ervaringen en noemt een aantal aandachtspunten bij zo’n klus.
Europarlementariër Caroline Nagtegaal haar Position Paper waarin zij een concreet plan beschrijft hoe de binnenvaart een duurzaam en toekomstbestendige sector kan worden.
Eerder dit jaar werd niet gehandhaafd op de geldigheidsduur van certificaten vanwege COVID-19. In het najaar is dit beleid gewijzigd. Volgens informatie van de Inspectie Leefomgeving en Transport is of zal van een zeer groot aantal schepen het Certificaat van Onderzoek of Uniecertificaat verlopen. Indien dit het geval is dan is het zaak om snel in actie te komen en contact op te nemen met de certificeerde instelling.
Onlangs heeft de minister Van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer met deze Kamerbrief geïnformeerd over het beleidskader maritieme veiligheid. In dit beleidskader worden de uitgangspunten van een risico gestuurde aanpak op maritieme veiligheid geschetst. In het beleidskader worden een aantal concrete acties genoemd.
De Nederlandse infrastructuur staat voor een enorme vervangings- en renovatieopgave. Wegafsluitingen zullen leiden tot een teruglopende capaciteit op de weg, zeker in de corridors Oost en Zuid-Oost. Dit maakt de weg minder aantrekkelijk om de containers over te vervoeren. Daarom is voor de periode 2020-2025 de ambitie om op de corridors Zuid en Zuid-Oost dagelijks 2.000 TEU van de weg naar de binnenvaart te ‘shiften’.
De Duitse federale minister van Transport en Digitale Infrastructuur Andreas Scheuer heeft op 20 november 2020, in samenwerking met de European Barge Union (EBU), commissaris voor Transport Adina Vălean en haar collega's uit vele binnenvaartlanden uitgenodigd om de binnenvaartsector, toekomstige modal shift en vergroening van de sector te ondersteunen.
Vakbonden en werkgevers hebben afgesproken de voorbeeld loontabel voor de binnenvaart per half jaar te indexeren. Op basis van de Consumentenprijsindex (CPI) wordt de voorbeeld loontabel per 1 januari 2021 met 0,85% verhoogd.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand oktober 2020 bekendgemaakt. De afgeleide CPI voor alle huishoudens (2015=100) is in de periode van april 2020 tot oktober 2020 gestegen van 105,91 naar 106,81; in procenten bedraagt deze stijging 0,85%.
Het is al een tijd geleden dat wij u door middel van een themabijeenkomst informeerde over de stand van zaken rondom Non Road Mobile Machinery (NRMM) Stage V. Er leven binnen de sector nog een hoop vragen. Speciaal voor CBRB leden organiseert EICB een Stage V Meetup voor al uw vragen!
Het jaar 2020 gaat de geschiedenis boeken in als een bijzonder jaar. Een jaar met de vele activiteiten van onze vereniging, de fusiebesprekingen en natuurlijk de coronacrisis. Door de huidige corona omstandigheden zal dit jaar de Algemene Ledenvergadering van het CBRB digitaal plaatsvinden.
Het Verdrag van Straatsburg inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI) van 2012. Dit verdrag is sinds 1 juli 2019 van kracht. Het CLNI-verdrag van 2012 is tot stand gekomen na jarenlange intensieve onderhandelingen. IVR heeft, mede namens het CBRB, aan de onderhandelingen deelgenomen en zich met succes ingezet voor het behoud van de beperking van de aansprakelijkheid in de binnenvaart, met name op het gebied van het personenvervoer, dat in toenemende mate onder druk stond. Het CBRB is hier ook intensief betrokken bij geweest als lid van de juridische commissie van IVR.
Op 28 oktober heeft de Europese Commissie een aanvullende reeks acties gelanceerd om de verspreiding van het coronavirus te beperken, levens te redden en de veerkracht van de interne markt te versterken.
In de communicatie van de Europese Commissie gaat het om het upgraden van de Green Lanes voor het transport om de economie op gang te houden tijdens de COVID-19 heropleving van de pandemie.
Wilt u meer weten over de wijzigingen van ADN-2021? Schrijf u dan nu in voor het CTGG webinar over de gewijzigde transportregelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen op 27 november 2020.
Vanwege veiligheidsoverwegingen en het voorkomen van datalekken was het noodzakelijk om de website van het CBRB te updaten. Door deze noodzakelijk update is er gelijk gekeken naar de inhoud en vormgeving van de website.
Met trots presenteren wij u dan ook de nieuwe website van het CBRB.
Het Centraal Planbureau (CPB) beschrijft in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een publicatie, het effect op de Nederlandse economie van een (nieuwe) terugval in de Nederlandse uitvoer door een tweede coronagolf. In Europa lopen besmettingscijfers weer op en in veel andere landen woedt het virus door. Met deze coronapublicatie analyseren zij de sectorale gevolgen voor de Nederlandse economie.
Op maandag 12 oktober bracht Wytske Postma, Tweede Kamerlid voor het CDA, op uitnodiging van Bureau Voorlichting Binnenvaart en in samenwerking met Koninklijke BLN-Schuttevaer en Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart een bezoek aan de binnenvaart. Namens het CBRB was Robert Kasteel (directeur) aanwezig.
Vorig jaar op 11 oktober 2019 vierden wij het 90-jarige bestaan van het CBRB met een mooie bijeenkomst bij het STC in Rotterdam, waar Maarten van der Weijden een inspirerend verhaal vertelde. Wij sloten de dag af met een fantastisch feest op het prachtige partyschip de Jules Verne van Constant in Beweging.
Koninklijke BLN-Schuttevaer, het CBRB, Bureau Voorlichting Binnenvaart en Stichting European Inland Navigation Promotion hebben besloten vanaf nu de arbeidsmarktcommunicatie gezamenlijk uit te voeren via het platform “Wereld van de Binnenvaart”. De maritieme opleidingen ondersteunen deze samenwerking van harte.
Koninklijke BLN-Schuttevaer, het CBRB, de Vereniging van Waterbouwers en Evofenedex, samenwerkend in het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), zijn blij dat de regering vanuit het Nationaal Groeifonds en het steunpakket voor corona investeert in de vaarweginfrastructuur.
Op dinsdag 25 augustus brachten Erica Slump, hoofdingenieur-directeur Verkeer- en Watermanagement en Nancy Scheijven, directeur Scheepvaartverkeer- en Watermanagement, beide werkzaam bij Rijkswaterstaat, op uitnodiging van Bureau Voorlichting Binnenvaart en in samenwerking met Koninklijke BLN-Schuttevaer en het CBRB een bezoek aan de binnenvaart. Namens het CBRB was Maira van Helvoirt, secretaris Containers en Logistiek, aanwezig.
Sinds begin augustus 2020 sluit ook de digitale RI&E tool voor leden van het CBRB en BLN, met de Branche RI&E als basis, weer aan op de nieuwe wetgeving.
Vervoer over water is belangrijk voor Nederland als transportland. Niet alleen vanuit economisch oogpunt. Het is ook een duurzaam alternatief voor het transport over de weg. Dit vergt moderne, betrouwbare en goed ontworpen vaarwegen. De ‘Richtlijnen Vaarwegen’ dragen daar stevig aan bij. Onlangs zijn de Richtlijnen Vaarwegen 2020 verschenen.
Op dinsdag 28 juli bracht Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), op uitnodiging van het Bureau Voorlichting Binnenvaart in samenwerking met het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer een bezoek aan de binnenvaart. Namens het CBRB was directeur Robert Kasteel en voorzitter Paul Goris aanwezig.
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zegt in het AO MIRT van 25 juni dat de nieuw te bouwen Merwedebruggen geen verslechtering mogen brengen voor de scheepvaart.
Begin juni jl. heeft de binnenvaart opnieuw erkenning heeft gekregen van het Steunpunt RI&E voor de geactualiseerde Branche RI&E Binnenscheepvaart.
Loontabel voor juli 2020 beschikbaar. In deze loontabel is een halfjaarlijkse prijscompensatie van 0,27% verwerkt.
Lees verder om de gehele loontabel te downloaden.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de consumentenprijsindex (CPI) van de maand april 2020 bekendgemaakt
De herziene Hygiënecode binnenvaart Levensmiddelen en Diervoeders, zoals door het Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart (CBRB) is voorgelegd aan de minister voor Medische Zorg, is goedgekeurd. Dit besluit is gepubliceerd in deze Staatscourant.
Op 7 mei jl. hebben het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in een brief gevraagd om een noodfonds voor de passagiersvaart, die zeer zwaar is getroffen door de coronacrisis. Helaas zijn de eerste faillissementen al te melden in deze sector en er zullen nog meer meldingen volgen.
Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) hebben opdracht gegeven aan de Erasmus universiteit om de economische impact van laagwater in kaart te brengen. Het onderzoek toont het belang aan van broodnodige investeringen in een toekomstbestendige infrastructuur.
Op 24 april jl. heeft het kabinet bekend gemaakt € 79 miljoen beschikbaar te stellen voor retrofit van de binnenvaart. Het grootste deel van dit bedrag, € 63 miljoen, wordt in de periode 2021-2025 beschikbaar gesteld.
Het CBRB gaat voor continuïteit van de bedrijfsvoering van het binnenvaartbedrijfsleven tijdens en na de coronacrisis
Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer hebben in een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen hun ernstige zorg geuit over de hoogte van de nieuw te bouwen Merwedebruggen in Gorinchem
Ondernemers en managers van handels-, productie en logistieke bedrijven doen er goed aan steeds bewuster na te denken over de aanvoer en bezorging van hun goederen. De noodzakelijke reductie van CO2/NOX in het goederenvervoer en de afname van beschikbare wegcapaciteit, vraagt om een ander gebruik van het hele logistieke systeem.
Begin 2019 besloten 18 bedrijfsleven partijen\actief in het logistieke systeem de handen ineen te slaan. Doel van de samenwerking is om in 2040 een competitief, veilig en duurzaam logistiek systeem te hebben dat werkt voor Nederland in een internationaal onzekere omgeving. En dat doel is vastgelegd in een gezamenlijk visie document. Sindsdien heeft de Alliantie niet stil gezeten.
2019, het jaar van het 90-jarig bestaan van het CBRB. Een bijzonder jaar om te vieren met onze leden en relaties en terug te kijken op de jaren vóór 2019. Met het jaarverslag blikken we terug op de activiteiten en resultaten van 2019.
De kosten voor het vervoer per binnenvaartschip zullen dit jaar min of meer stabiliseren dat blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart die recent geactualiseerd zijn door Panteia in opdracht van het CBRB
De onafhankelijke adviescommissie Oeververbinding Rijkswateren Amsterdam heeft een tussentijdse visienota gepresenteerd, “Genereus verbonden naar een grootstedelijke samenhang”.
De European Barge Union (EBU), waar het CBRB deel van uit maakt, juicht de Green Deal van het Europese Parlement en de Europese Raad toe.
Oproep aan scheepseigenaren om een beroep te doen op de hardheidsclausule technische eisen!
Eén van de acties in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is de ontwikkeling van een model met uniforme grondslagen voor een binnenhavengeldverordening. Een belangrijk doel is mogelijke belemmeringen in het logistieke proces en de inzet van de binnenvaart hierbij weg te nemen. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens heeft, samen met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer een eerste belangrijke stap gezet om deze actie uit te kunnen voeren.
Op verzoek van marktpartijen hebben CBRB, BLN en evofenedex nieuwe algemene ‘Opslagvoorwaarden voor de Binnenvaart’ opgesteld.