Binnenvaartbranchevereniging van Nederland

 

Logo Centraal Overleg Vaarwegen binnenvaart CBRB

Volgens evofenedex, het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer, het georganiseerde bedrijfsleven in het COV, is het schering en inslag met beperkingen en stremmingen van vaarwegen in Zuid-Nederland. De betrouwbaarheid van de vaarwegen laat juist in een tijd waarin de overheid bedrijven stimuleert om gebruik te maken van vervoer over water, ernstig te wensen over. Ze luiden dan ook de noodklok over de slechte staat van onderhoud en willen dat Rijkswaterstaat dit voortvarender oppakt met het bedrijfsleven.

binnenvaart, milieu, klimaat, cbrb

Eindelijk is het dan zover, de tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen is gepubliceerd in de Staatscourant. Deze regeling heeft als doel het ondersteunen van de verbetering van de emissieprestatie van binnenvaartschepen met een interne verbrandingsmotor. Het CBRB is blij met deze belangrijke financiële stap voor de vergroening van de binnenvaart. Steun die de binnenvaartsector hard nodig heeft.

binnenvaart, logistiek alliantie, cbrb

Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen zijn de speerpunten van de Logistieke Alliantie op een rij gezet. Door het oppakken van concrete acties in het logistieke systeem op onder andere het vlak van digitalisering, innovatie en duurzaamheid wil de Logistieke Alliantie de komende jaren samen met de overheid en de Topsector Logistiek een nog mooier en veiliger Nederland dichterbij brengen.

binnenvaart, economie, cbrb

De binnenvaartsector gaat meer onkosten kennen in het jaar 2021. Wel zijn er verschillen tussen de scheepstypen, -grootteklassen en inzetpatronen. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld degenen die actief zijn in het internationale transport en volcontinu varen, kennen een grotere kostenstijging dan de schepen op de binnenlandse markt. Dit en meer blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart die recent zijn geactualiseerd door Panteia in opdracht van het CBRB

binnenvaart, cov, cbrb

Het kabinet trekt de komende 5 jaar € 20 miljard uit voor investeringen die bijdragen aan de economische groei van Nederland. In de eerste ronde zijn 14 projecten geselecteerd die aan de criteria voldoen en voorgelegd worden aan een onafhankelijke beoordelingsadviescommissie. Het project ‘Werken aan vitale, robuuste, veilige en bevaarbare vaarwegen’ is daar één van. De bedoeling is om de bevaarbaarheid van de grote rivieren met name de Waal structureel te verbeteren en klimaatbestendig te maken. Daarnaast wil men uitbreiding van de sluiscapaciteit bij Grave en Weurt.

binnenvaart, cbrb, ongevallen

Uit verschillende bronnen blijkt dat in een zeer groot aantal gevallen de menselijke factor de primaire oorzaak is van ongevallen in de binnenvaart. Zo zijn aanvaringen met bruggen en andere infrastructuur een veelvoorkomend type ongeval in de Europese binnenvaart. Een goede analyse van de oorzaken van de incidenten, die de basis kan vormen voor de te nemen maatregelen, is wenselijk.

Risico’s in de binnenvaart
Overboord vallen komt regelmatig voor in de binnenvaart en dit kan leiden tot verdrinking. Om dit te voorkomen, is het nemen van maatregelen en bewustzijn bij werkgevers en werknemers in de binnenvaart van de risico’s erg belangrijk. Daarom slaan het CBRB, BLN en PZI de handen in één om extra aandacht te vragen voor de risico’s en het voorkomen van deze risico’s bij hun leden en stakeholders, maar ook bij alle werkgevers en werknemers in de binnenvaartsector.

Om zicht te krijgen in uw ervaringenen met het gebruik van biobrandstoffen, hebben het CBRB, Koninklijk BLN-Schuttevaer, IVR, NOVE en VOS een www.meldpunt-binnenvaart.nl opgezet, waarbij dit meldpunt is ingericht om ervaringen met biobrandstof te verzamelen. U kunt uw ervaringen met de alternatieve brandstof melden, positief of negatief.

CBRB-lid Paul van Zwol heeft op zijn schip, ms Maria, een SCR katalysator laten plaatsen achter de bestaande Mitsubishi S12A2 motor. De uitlaatdemper is verwijderd en op die plaats is een katalysator geplaatst. In het erf is de ureum/Ad-Blue tank geplaatst, die gevuld kan worden vanaf het dek. Paul deelt graag zijn ervaringen en noemt een aantal aandachtspunten bij zo’n klus.

Eerder dit jaar werd niet gehandhaafd op de geldigheidsduur van certificaten vanwege COVID-19. In het najaar is dit beleid gewijzigd. Volgens informatie van de Inspectie Leefomgeving en Transport is of zal van een zeer groot aantal schepen het Certificaat van Onderzoek of Uniecertificaat verlopen. Indien dit het geval is dan is het zaak om snel in actie te komen en contact op te nemen met de certificeerde instelling.

De Nederlandse infrastructuur staat voor een enorme vervangings- en renovatieopgave. Wegafsluitingen zullen leiden tot een teruglopende capaciteit op de weg, zeker in de corridors Oost en Zuid-Oost. Dit maakt de weg minder aantrekkelijk om de containers over te vervoeren. Daarom is voor de periode 2020-2025 de ambitie om op de corridors Zuid en Zuid-Oost dagelijks 2.000 TEU van de weg naar de binnenvaart te ‘shiften’. 

De Duitse federale minister van Transport en Digitale Infrastructuur Andreas Scheuer heeft op 20 november 2020, in samenwerking met de European Barge Union (EBU), commissaris voor Transport Adina Vălean en haar collega's uit vele binnenvaartlanden uitgenodigd om de binnenvaartsector, toekomstige modal shift en vergroening van de sector te ondersteunen.

Het Verdrag van Straatsburg inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI) van 2012. Dit verdrag is sinds 1 juli 2019 van kracht. Het CLNI-verdrag van 2012 is tot stand gekomen na jarenlange intensieve onderhandelingen. IVR heeft, mede namens het CBRB, aan de onderhandelingen deelgenomen en zich met succes ingezet voor het behoud van de beperking van de aansprakelijkheid in de binnenvaart, met name op het gebied van het personenvervoer, dat in toenemende mate onder druk stond. Het CBRB is hier ook intensief betrokken bij geweest als lid van de juridische commissie van IVR.

Op 28 oktober heeft de Europese Commissie een aanvullende reeks acties gelanceerd om de verspreiding van het coronavirus te beperken, levens te redden en de veerkracht van de interne markt te versterken.

In de communicatie van de Europese Commissie gaat het om het upgraden van de Green Lanes voor het transport om de economie op gang te houden tijdens de COVID-19 heropleving van de pandemie.

Vanwege veiligheidsoverwegingen en het voorkomen van datalekken was het noodzakelijk om de website van het CBRB te updaten. Door deze noodzakelijk update is er gelijk gekeken naar de inhoud en vormgeving van de website.

Met trots presenteren wij u dan ook de nieuwe website van het CBRB. 

Het Centraal Planbureau (CPB) beschrijft in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een publicatie, het effect op de Nederlandse economie van een (nieuwe) terugval in de Nederlandse uitvoer door een tweede coronagolf. In Europa lopen besmettingscijfers weer op en in veel andere landen woedt het virus door. Met deze coronapublicatie analyseren zij de sectorale gevolgen voor de Nederlandse economie.

Vorig jaar op 11 oktober 2019 vierden wij het 90-jarige bestaan van het CBRB met een mooie bijeenkomst bij het STC in Rotterdam, waar Maarten van der Weijden een inspirerend verhaal vertelde. Wij sloten de dag af met een fantastisch feest op het prachtige partyschip de Jules Verne van Constant in Beweging.

Koninklijke BLN-Schuttevaer, het CBRB, de Vereniging van Waterbouwers en Evofenedex, samenwerkend in het Centraal Overleg Vaarwegen (COV), zijn blij dat de regering vanuit het Nationaal Groeifonds en het steunpakket voor corona investeert in de vaarweginfrastructuur. 

Op dinsdag 25 augustus brachten Erica Slump, hoofdingenieur-directeur Verkeer- en Watermanagement en Nancy Scheijven, directeur Scheepvaartverkeer- en Watermanagement, beide werkzaam bij Rijkswaterstaat, op uitnodiging van Bureau Voorlichting Binnenvaart en in samenwerking met Koninklijke BLN-Schuttevaer en het CBRB een bezoek aan de binnenvaart. Namens het CBRB was Maira van Helvoirt, secretaris Containers en Logistiek, aanwezig.

Vervoer over water is belangrijk voor Nederland als transportland. Niet alleen vanuit economisch oogpunt. Het is ook een duurzaam alternatief voor het transport over de weg. Dit vergt moderne, betrouwbare en goed ontworpen vaarwegen. De ‘Richtlijnen Vaarwegen’ dragen daar stevig aan bij. Onlangs zijn de Richtlijnen Vaarwegen 2020 verschenen.

Op dinsdag 28 juli bracht Kees van der Burg, directeur-generaal Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), op uitnodiging van het Bureau Voorlichting Binnenvaart in samenwerking met het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer een bezoek aan de binnenvaart. Namens het CBRB was directeur Robert Kasteel en voorzitter Paul Goris aanwezig.

Op 7 mei jl. hebben het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in een brief gevraagd om een noodfonds voor de passagiersvaart, die zeer zwaar is getroffen door de coronacrisis. Helaas zijn de eerste faillissementen al te melden in deze sector en er zullen nog meer meldingen volgen.

Begin 2019 besloten 18 bedrijfsleven partijen\actief in het logistieke systeem de handen ineen te slaan. Doel van de samenwerking is om in 2040 een competitief, veilig en duurzaam logistiek systeem te hebben dat werkt voor Nederland in een internationaal onzekere omgeving. En dat doel is vastgelegd in een gezamenlijk visie document. Sindsdien heeft de Alliantie niet stil gezeten. 

Eén van de acties in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is de ontwikkeling van een model met uniforme grondslagen voor een binnenhavengeldverordening. Een belangrijk doel is mogelijke belemmeringen in het logistieke proces en de inzet van de binnenvaart hierbij weg te nemen. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens heeft, samen met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart en Koninklijke BLN-Schuttevaer een eerste belangrijke stap gezet om deze actie uit te kunnen voeren.

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.