CBRB - Nieuws

Nieuwsfeeds - Binnenvaart

Duidelijkheid over arbeidstijdregistratie

Sinds de themabijeenkomst op 15 februari ontvangt het CBRB nog regelmatig vragen over  de invoering van de specifieke arbeidstijdrichtlijn voor de binnenvaart, vooral met betrekking tot de verplichte registratie van de arbeidstijd. Dit is aanleiding geweest om alle mogelijke vragen over dit onderwerp te inventariseren en te voorzien van duidelijke antwoorden. Omdat de bepalingen van de richtlijn onderscheid maken tussen 1:1 en niet 1:1-dienstroosters zijn hierop betrekking hebbende vragen in de inventarisatie meegenomen.
 
In de praktijk wordt veel verwarring veroorzaakt door de wijze waarop de Nederlandse wetgeving is aangepast. De bepalingen van de richtlijn zijn verwerkt in Hoofdstuk 5 van het Arbeidstijdenbesluit Vervoer. In dat hoofdstuk stonden echter ook al de verplichte rusttijden die in het kader van de bemanningswetgeving in acht genomen moeten worden (en als zodanig geregistreerd moeten worden in het vaartijdenboek). Als gevolg hiervan is het voor velen in de praktijk onduidelijk geworden welke rusttijdverplichtingen nu moeten worden nageleefd om werknemers te beschermen en welke om de veiligheid van de vaart te waarborgen.
 
Hoewel hierover nog overleg wordt gevoerd met de verantwoordelijke ministeries (SZW en IenM) wil het CBRB nu duidelijkheid scheppen over de verplichte arbeidstijdregistratie. De leden van het CBRB zullen daarover aan de hand van de gemaakte inventarisatie worden geïnformeerd. Mochten er nog nieuwe vragen rijzen, dan zal de inventarisatie vanzelfsprekend worden geactualiseerd.

Zie: Alles wat u moet weten over arbeidstijdregistratie en dienstroosters


Ga naar boven